Samfund

Nu er jernbanen mellem København og Ringsted klar til hurtigere tog

København-Køge-Ringsted-banen er klar, når DSB til efteråret har de første tog klar, der kan køre 200 kilometer i timen. Foto: Banedanmark

Jernbanen mellem København og Ringsted via Køge Nord er klar, når tog, der kan køre 200 kilometer i timen, kommer på skinner.

Da den nye bane København-Ringsted blev indviet i juni 2019, var det med en strækningshastighed på 180 kilometer i timen – med mulighed for at hæve hastigheden på et senere tidspunkt. Nu er begrænsningerne for at holde hastigheden på de 180 kilometer i timen ophævet, og banen står nu klar til at lade tog køre 200 kilometer i timen. Der vil dog gå noget tid, før togene, der kan køre hurtigere end 180 kilometer i timen kommer til at udnytte muligheden for at sætte farten op.

Banen mellem København og Ringsted opfylder alle de krav til spor, kørestrøm og signalsystem, og vedligehold af disse, der er nødvendige for at hæve hastigheden.

Siden åbningen af Den nye bane København-Ringsted har vedligeholdet været tilpasset til hastighederne på maksimalt 180 kilometer i timen. For at banen kan lade tog køre 200 kilometer i timen, har Banedanmark opfyldt 29 forskellige krav. Disse krav er nu på plads og godkendt, så hastigheden kan hæves.

Dermed står banen nu klar, når DSB til efteråret har de første tog klar, der kan køre 200 kilometer i timen.

– I første omgang giver det bedre mulighed for at indhente forsinkelser, når togene har mulighed for at køre 200 kilometer i timen. Det styrker stabiliteten og giver passagererne flere tog til tiden. På sigt vil der også være mulighed for at skære en smule af rejsetiden, siger Peter Svendsen, trafikdirektør i Banedanmark.

Den højere hastighed er gældende fra Avedøre til Ringsted med undtagelse af enderne og en mindre strækning omkring Køge Nord, hvor hastigheden fastholdes på 180 kilometer i timen.

Om jernbanen København-Ringsted:

  • Den dobbeltsporede jernbane mellem København og Ringsted er 60 kilometer lang
  • Banen følger på næsten hele strækningen Køge Bugt Motorvejen
  • Den karakteristiske Køge Nord Station er eneste station på strækningen. Her er der mulighed for at skifte til S-tog og Lokaltog og mulighed for at parkere.
  • Jernbanen blev indviet den 31. maj 2019
  • Se Den nye bane København-Ringsted fra luften

Kommentarer