Gerningsmænd til ældresnyd finder ofre på Krak og på sociale medier
Ny undersøgelse fra Midt- og Vestsjællands Politi kortlægger, hvordan de kriminelle, der står bag bedrageri af ældre, arbejder.
Hvis de ældre skal beskytte sig selv bedst muligt mod at komme i kløerne på svindlere, så skal de få hemmeligt nummer og så sørge for, at der ikke står for mange oplysninger om dem på sociale medier.
Sådan lyder to af de klare konklusioner fra en undersøgelse, som Midt- og Vestsjællands Politi har foretaget af de sager, hvor svindlere ringer ældre op og giver sig ud for at være fra banken eller politiet.
I alt er 53 sager fra perioden 11. maj 2021 til 13. februar 2022 blevet gennemgået, og i den forbindelse er 25 af de ældre blevet interviewet.
Undersøgelsen viser, at ofrene typisk er mellem 74 og 94 år. Der er ofte tale om kvinder, og de bor helt overvejende alene.
”Det er vores indtryk, at gerningsmændene via Krak og lignende finder personer, der har navne, som viser, at de kan være fra den ældre generation. Derfor har vi bl.a. set flere med navnet Else blandt ofrene. I nogle tilfælde finder svindlerne så også via Facebook oplysninger om personernes fødselsdato”, siger Randi Mortensen fra det kriminalpræventive sekretariat i Midt- og Vestsjællands Politi.
Den typiske fremgangsmåde er derefter at køre frem til et givent område, ringe ofrene op og overbevise dem om, at der risiko for, at deres bankkonto bliver hacket, og at man derfor skal oplyse sin adgangskode. I nogle tilfælde bliver pengene overført direkte til andre konti, men ofte møder en mand ”fra banken” op på adressen kort efter og henter vedkommendes dankort. Svindleren i telefonen bliver på linjen for at forvirre den ældre mest muligt og holder også forbindelsen, indtil medgerningsmanden er nået ned til nærmeste dankortautomat for at hæve pengene.
”De ældre skammer sig typisk enormt meget over, at de lod sig narre. Men det er vigtigt at sige, at det er der ingen grund til. Der er rigtigt mange, der falder for det her trick, fordi gerningsmændene er så veltalende og overbevisende”, siger Sara Olsen, der også har været med til at udarbejde undersøgelsen i det kriminalpræventive sekretariat.
Politiet har følgende gode råd og opfordrer folk til at snakke med deres ældre familiemedlemmer om dem:
- Vær skeptisk, hvis du får et uventet opkald.
- Husk at banken aldrig vil bede dig udlevere følsomme oplysninger over telefonen.
- Politiet eller banken kommer heller aldrig forbi dit hjem for at hente et dankort – så undlad at lukke op.
- Få evt. navnet på den person, der ringer, og ring så tilbage til bankens hovednummer og spørg efter personen.
- Udlever aldrig dit betalingskort eller din kode
- Overvej at blive fjernet fra Krak.
- Overvej hvad du deler af personlige oplysninger på sociale medier.
Kommentarer