Bank advarer: Stadigt flere unge bliver ofre for digital svindel
Sagerne om digital svindel vokser. De kriminelle skyr ingen midler for at stjæle folks penge. Det har man også oplevet i Møns Bank.
Bodil og Inger. Typiske navne på ofre for digital svindel for nogle år siden. Men sådan er det ikke længere. Dengang så bankerne en tydelig tendens til, at de kriminelle udså sig ofre med navne, som hørte til i den ældre del af befolkningen. Men nye tal viser, at det er alle aldersgrupper, der udsættes for svindel. Og de unge, der er digitalt indfødte, bliver også svindlet, oplyser Møns Bank i en pressemeddelse.
– Cirka 15 procent af ofrene for digital svindel er under 26 år, fortæller Michael Jappe, der er chef for Kundeservice i Møns Bank.
– Det viser, at det ikke handler om, hvor dygtig du er til at bruge en telefon og computer, og hvor vant du er til at bevæge dig rundt på nettet. De kriminelle udnytter vores generelle tillid til hinanden og systemerne. Og det kan ramme alle – uanset alder, påpeger han.
I Møns Bank har man konkret oplevet, at kunder er blevet ringet op af navngivne ‘medarbejdere’, der ønsker koder udleveret eller selv beder folk om at overføre penge til sikre konti, fordi de angiveligt er ved at blive svindlet.
– Det vil vi ALDRIG gøre, understreger Michael Jappe. Hemmelige koder er – netop – hemmelige.
Falske sms’er og klik på links
Tallene viser, at de unge især bliver ofre i sager med privat samhandel. Det kan fx være brugt tøj og tasker, forudbetalinger på studieboliger og Airbnb samt forskellige former for sms-svindel. Det kan være sms’er fra påståede pakkefirmaer, der viser sig falske. Og ligesom andre grupper er unge også udsat for forskellige typer af betalingskortsvindel.
– Når det kommer til stykket, fremstår yngre ikke som mere robuste over for svindel end andre aldersgrupper. Før i tiden havde vi nok et dogme omkring, at svindlen ramte ”de ældre damer”, men det har jo vist sig, at det var fordi, de kriminelle havde et særligt fokus på dem. For de unge går det måske lidt stærkt med at godkende ting og udlevere oplysninger, siger Michael Jappe.
I 2022 slap kriminelle afsted med at franarre godtroende borgere 425 millioner kroner på trods af, at bankerne formåede at stoppe 60 procent af forsøgene på svindel. Tallene fra første halvår af 2023 viser, at svindlen fortsat stiger.
– Selvom bankerne bruger 750 millioner kroner om året på at bekæmpe og forebygge svindel, og 500 medarbejdere arbejder alene med dette, er det ikke nok til at stoppe de kriminelle. Alle skal vi være opmærksomme og hjælpe hinanden, slutter Michael Jappe.
Chef for Kundeservice i Møns Bank, Michael Jappe. Foto: Møns Bank
Kommentarer